موضوع: "علمی"
وقتی گیلاس با بند باریکش به درخت متصل است،
همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند … ️
باد باعث طراوتش می شود، ️
آب باعث رشدش می شود، ️
و آفتاب پختگی و کمال می بخشد،
امّا
به محض پاره شدن آن بند و جدا شدن از درخت، ️
آب باعث گندیدگی،
باد باعث پلاسیدگی،
و آفتاب باعث پوسیدگی و از بین رفتن طراوتش می شود …
بنده بودن یعنی همین،
یعنی بند به خدا بودن،
که اگر این بند پاره شد،
دیگر همه عوامل در نابودی ما مؤثر خواهد بود.
روشن شدن هر مفهوم، قبل از هر چیزی برای درک صحیح آن مفهوم می تواند کمک کند. سواد رسانه ای مشتکل از دو عبارت است: «سواد» و «رسانه».
برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا «خواندن و نوشتن» را یاد بگیریم و دیگر «بی سواد» نباشیم. در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم؛ یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آنها و نحوه نوشتن آنها «دانش» پیدا می کردیم. سپس «مهارت» کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجّی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب «باسواد شدیم»! مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم، ما را با سواد کرد.
رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی، رسانه های جمعی شکل گرفتند. مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.
همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آن ها برداشت کنیم، سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند.
1. کتابخوانی کودکان
کودکان را به کتابخوانی عادت بدهید، این کار تا آخر عمر همراه با آنها خواهد بود.
پدر و مادرها بچهها را از اول با کتاب مانوس کنند 74.02.26
2 ـ کتابخوانی تابستانی
در تابستانها که نوجوانان و جوانان محصل تعطیلند حتماً کتاب بخوانند ، کتابهایی را معین کنند، بخوانند و تمام کنند. 69.2.19
3 ـ زنگ کتابخوانی
معلمین و دانشآموزان ساعاتی را به کتابخوانی اختصاص دهند. این را حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند. 74.02.14
4 ـ محفل کتابخوانی
جوانها وقتی دور هم مینشینند و دو ساعت سه ساعت جلسه دارند یه قرار بگذارند که از این جلسه ، نیم ساعت کتاب بخوانند . 76.8.19
5 ـ کتابخوانی روزانه
به بهانه اشتغال و کارهای روزمره از مطالعه غفلت نکنید . 63.8.15 کتابخوانی را جزء کارهای زندگی بدانید. 69.2.19
6 ـ اهمیت کتاب
بهای کتاب را جزئی از هزینههای ضروری بدانید . 74.2.18
7 ـ عرضه کتاب
ناشرین در قطار راه آهن ، مترو و اتوبوسها کتابهای جذاب و سرگرمکننده عرضه کنند. 76.8.19
در اداراتی که مردم زیاد انتظار میکشند و جمعیت زیاد است کتاب عرضه شود . 76.8.19
8 ـ بازار کتاب
دنبال کتاب مورد نظرتان بگردید تا ناشر و مولف هم برای پدید آوردن کتاب تلاش کنند. 76.8.19
9 ـ همراه کتاب
با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقتهای اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید. 75.2.22
10 ـ صدقه کتاب
در صورت توان برای چاپ کتابهای خوب هزینه کنید و آن را به حساب صدقه جاریه بگذارید. 74.2.18
11-هدیه کتاب
کتابهای خوبی که میخرید را پس از مطالعه به دوستان و فرزندانتان بدهید تا آنها هم بخوانند. 74.2.18